Khamis, 26 Januari 2012

budak letrik bicara kesihatan...

Assalamualaikum...

Iza xtwk apa sebab Iza mk post tk..
terdetik dihati mk post..

okeyh...hm where should i start with..
oraitss..look
denggi adalah penyakit bawaan nyamuk aedes.. is common info..
n virus nya tk hanya merebak dengan lebih aktif dalam keadaan berasid..yang mana nya akan molah bacaan platelet darah dalam badan kita menurun..
mun bacaan normal.. 150 – 450 bpL (billion per Liter)
hypothesis:semakin kuat kandungan asid dalam badan, semakin cepat lah perebakkan virus..

jadi, Iza mk padah la..gne nk prevent/avoid/cure n etc nya tk...

memandangkan virus tk hidup dalam keadaan asid..so, lawannya mesti lah alkali....
mcm ney nk plh jd alkali???

..next...
  1. Ambil air kosong lebih banyak dan kerap, digalakkan juga mengambil air TEMBIKAI, makanlah SOP KETAM (lihat kajian MARDI), memakan PISANG (banyak mengandungi potasium dan vit. C, dan sumber tenaga)
  2. Manakala, minum jus pegaga ataupun blend pucuk betik dinyatakan dapat meningkatkan platelet darah dengan cepat.....ada yang manyatakan minum 100 plus dapat membantu, tapi bagi saya, !00+ hanya dapat meningkatkan tenaga, tapi tiak membantu meningkatkan platelet...di samping itu, yang paling penting, kena lawan untuk makan dan minum, badan atau darah memerlukan tenaga yang cukup untuk "berperang" dengan virus denggi.
  3. JANGAN MENGAMBIL PAIN-KILLER (seperti Synflex) kerana boleh menyebabkan pendarahan (di sahkan oleh doktor - Klinik Ummu Amar) hanya ambil PARACETEMOL (PCM)
  4. Bagi kaum Hawa, anda terdedah kepada HAID yang berulang, dan pendarahan yang berlebihan - AWAS!! dapatkan nasihat doktor dan bagi tahu doktor setiap perkara - elakkan sifat malu.
  5. Pastikan anda MAKAN walaupun terpaksa bagi mendapatkan tenaga, minum lebih dari cukup, bagi menyalir keluar kuman denggi dan pembentukan platelets darah
  6. Ikut nasihat doktor
  7. Penghidap denggi adalah terdedah kepada Jangkitan Hati, maka perlulah menjalani LFT (Liver funtional Test) 2-minggu slepas menerima rawatan bagi memastikan keadaan anda dan darah anda OK.
wALLAHu a'lam...moga bermanfaat...insyaALLAH

apa yang pasti..amalkan la pemakanan yang sihat lagi seimbang...

selamat membaca..
jaga diri,jaga iman,jaga kesihatan.....^__^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan